PAGINA AAN DE LEERKRACHT

LEERPLANNEN SECUNDAIR ONDERWIJS

Vak:                     TV/Dactylografie /Toegepaste informatica/ Specifiek gedeelte

Studierichting:  Handel, Onderwijsvorm: TSO, Graad: derde graad, Leerjaar: eerste leerjaar

Leerplan:           OVSG/POV/GO! – 00-2018-014

 

Vak:                      Gemeenschappelijk leerplan ICT

Studierichting:   1ste graad A- en B-stroom

Leerplan:            Katholiek Onderwijs - D/2019/13.758/026

 


LEERPLANDOELSTELLINGEN

Uit leerplan OVSG/POV/GO! – 00-2018-014

Didactische wenk

  • Stel uitdagende opdrachten op, waarbij de leerinhouden uit het vak komen en ICT het ondersteunende leermiddel is.
  • Geef de leerlingen zelfstandige opdrachten via een wiki of webquest.

Didactische wenk

  • Voor leerlingen (neveninstromers), die onvoldoende klaviervaardig zijn, organiseert de school best extra ondersteuning buiten de lessen.
  • Er moet rekening mee gehouden worden dat juistheid belangrijker is dan snelheid.

Didactische wenk

  • Om de belangstelling van de leerlingen te behouden, verdient het een aanbeveling teksten over actuele onderwerpen uit de eigen (beroeps)leefwereld te gebruiken.

Uit leerplan Katholiek Onderwijs - D/2019/13.758/026

Didactische wenk

  • Op websites, in toepassingsprogramma’s worden veelvuldig besturingselementen gebruikt om selecties te maken. Je leert de leerlingen het juiste gebruik van deze elementen kennen.

 

DIDACTISCHE WERKVORM
De klassite dient als digitale en interactieve leerlingencursus. De gebruikte werkvorm is 'zelfstandig leren'. De leerlingen kunnen aan de hand van de klassite de leerstof zelf verwerven en verwerken. De les gaat door in een computerlokaal waar elke leerling aan een computer kan werken. Tijdens de les kunnen de leerlingen met hun vragen terecht bij de leerkracht. De leerlingen kunnen de klassite na de les gebruiken om de leerstof terug op te frissen en om zich voor te bereiden op de examens. Indien er nog bijkomende vragen zijn kunnen de leerlingen het formulier invullen waarna de leerkracht deze zal beantwoorden.

 

DIDACTISCHE PRINCIPES
Activiteitsprincipe: de leerlingen worden door de oefeningen in de klassite aangezet om actief deel te nemen en na te denken.

Motivatieprincipe: de verwijzing naar hun stage en het doel ervoor te zorgen dat ze daar veel tijdwinst gaan halen uit deze les om zo een positieve stage te bekomen, is een motivationele drijfveer die de autonome motivatie stimuleert. Daarenboven stimuleert zelfstandig werken ook de autonomie van de leerling.

Aanschouwelijkheidsprincipe: het filmfragment en de afbeeldingen bij de teksten en de oefeningen maken de leerstof visueel duidelijk en aantrekkelijk. 

Herhalingsprincipe: de oefeningen die in de klassite zijn opgenomen zorgen voor de nodige herhaling.

Geleidelijkheidsprincipe: de oefeningen zijn geleidelijk opgebouwd, van gemakkelijk naar moeilijk. Eerst een onderdeel apart, daarna een gecombineerde oefening.

Efficiëntieprincipe: de leerlingen vinden een duidelijk stappenplan terug in welke volgorde ze de klassite moeten aanpakken (eerst theorie, dan de oefeningen, eventueel vragen).

Integratieprincipe: in het welkomstwoord wordt er duidelijk uitgelegd dat ze deze stof volgend jaar in hun stage zeker zullen nodig hebben. Daarenboven legt deze les verbanden met de les Zakelijk communiceren Nederlands. De proloog met het voorbeeld van de Sweet Sixteen uitnodiging sluit aan bij de leefwereld van de leerlingen. Zij zitten zelf in deze leeftijdscategorie.

Individualisatieprincipe: de werkvorm zelfstandig leren laat toe dat de leerlingen elk op hun eigen tempo de leerstof kunnen verwerven en verwerken. De leerlingen kunnen daarenboven zelf kiezen welke oefening ze eerst maken. De oefeningen zijn op zich wel genummerd, maar zijn niet blokkerend. Dit wil zeggen, ze moeten niet eerst geslaagd zijn in de eerste oefening alvorens te kunnen verdergaan naar de tweede oefening.

 

Extra: didactisch principe 5

Ik heb gekozen voor een lettertype dat eenvoudig is, met niet teveel krullen en kronkels, zodat enerzijds kinderen met dyslexie geen problemen hebben met de leesbaarheid. Ook werken met linkse uitlijning i.p.v. uitvullen verhoogt het gemak voor hen. Ik heb er ook bewust voor gekozen om links en rechts van de website geen drukke tekeningen te plaatsen om niet teveel afleiding en drukte teweeg te brengen.

De video is ook heel sec en duidelijk gesproken waardoor slechthorende of dove leerlingen ook duidelijk kunnen meevolgen met wat er gezegd wordt d.m.v. liplezen of ze kunnen meevolgen met hetgeen geprojecteerd wordt op de achtergrond bij de spreker van de video.

 

LEERSTIJL

Deze website geeft eenduidige, duidelijke informatie weer in het onderdeel van de theorie, met verwijzing naar voorbeelden. 

Aangezien de leerlingen deze kennis zullen moeten toepassen in hun eigen ervaring naar de toekomst toe (toepassingsgericht leerstijl) zal herhaling zeker van belang zijn.

Voor leerlingen met een ongerichte leerstijl helpt deze website ook door duidelijk aan te geven in welke volgorde ze moeten werken (eerst theorie, dan de drie eerste oefeningen en daarna de finale quiz oefening).

Ik probeer de leerlingen ook het gevoel te geven dat ze het kunnen en hen te stimuleren door korte zinnetjes zoals o.a. "Veel succes", "Veel plezier", "Jullie worden echte professionals", etc. Op deze manier probeer ik hen vertrouwen te geven in hun eigen studiesucces. De oefeningen zijn ook niet te lang, rekening houdend met de concentratiemogelijkheden en na elke oefening krijgen ze feedback met de juiste oplossing. Na het maken van de oefeningen zouden ze de theorie onder de knie moeten hebben en dus ook de leerplandoelen bereikt hebben maar vooral staan ze hierdoor sterk in hun schoenen om de bedrijfswereld in te gaan!

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb